Postin jakelun irrationalisointi
 
Itella oyj on Suomessa tullut aiemman Postin tehtäviä hoitamaan ja kirjeiden lähettämisessä sillä on edelleen merkittävä asema. Itellan toiminnassa asiakas on yleensä ollut altavastaajana uudistuksia tehdessä.
 
Taannoin Itella niin sanotusti rationalisoi postin jakelun. Se antoi isolle joukolle postinkantajia kenkää ja suurensi yhden postinkantajan jakoaluetta. Tämä uudistus vaati postinkannon motorisoimista. Toisin sanoen kun postinkantajan piti selvitä nyt aiempaa isommasta alueesta, tähän tarvittiin moottoriajoneuvoja. Siinä kun aiemmin postinkantaja oli kävellen saattanut selvitä omasta piiristään, nyt laajennetuissa piireissä autot olivat välttämättömyys.
 
Itella lisäksi määräsi ihmiset sijoittamaan postilaatikkonsa vieri viereen teiden varsille. Tämä palveli ihmisvastaista rationalisointia, sillä nyt ihmisillä oli pidempi matka kuin aiemmin postiaan noutamaan ja mahdollisuus, että työhönsä kyllästynyt postivirkailija pudottaa postin väärään laatikkoon kasvoi. Lisäksi uudistus oli ihmisvastainen siksi, että se tehtiin ajoneuvojen käyttömukavuutta silmällä pitäen. Nyt Itellan autonkuljettajat saattoivat lappaa kuin tehtaan liukuhihnalla postit vieri vieressä oleviin laatikoihin suoraan auton ikkunasta.
 
Sähläys sosiaaliturvatunnusten kanssa
 
Varsinainen anti-humanismi pöyhkeän postilaitoksen toiminnassa kuitenkin näkyy sen taipumuksena tarkistaa ja merkitä ylös isoja postilähetyksiä toimipisteistä hakevien ihmisten sosiaaliturvatunnus.*
 
Itella aloitti tunnusten väärinkäyttämisen varovasti. Ensin se totesi, että on ihan liian yksinkertaista, kun ihmiset vain hakevat postipakettinsa tunnuksen perusteella. Systeemiä piti saada jotenkin monimutkaistettua, jotta voitaisiin puhua ”palvelun parantamisesta”.+ Siten Itella alkoi vaatia sosiaaliturvatunnusta ihmisiltä kun paketteja haettiin pelkän numeron perusteella. Tietosuojavaltuutettu antoi pian siunauksensa tälle ihmisvastaiselle toiminnalle, mutta Itellalla oli nyt pulma, kun ihmiset mieluiten odottivat lähetyskorttia välttyäkseen sotu-rumbalta. Olisiko kannattanut poistaa vaatimus turhasta sotun esittämisestä? Byrokraatit  eivät ajattele näin. Ratkaisu: Itella siirtyi vaatimaan tunnuksen myös silloin, kun noutokortti oli asiakkaalla.
 
 Itellalle luu kurkkuun
 
Miten taistella takaisin Itellan ihmisvastaisen politiikan korvaamiseksi asiakasmyönteisillä? Tällä hetkellä Itellalla on edelleen kirjejakelussa lähes monopoli. Se voi tehdä Itellasta pelottavamman näköisen vastustajan kuin se oikeasti on, mutta ei  voittamatonta.
 
Itella on alkanutkin viime vuonna menettämään liiketoimintaansa kilpailijoille etenkin pakettien toimittamisessa. Ihmiset voivat käyttää pakettien toimittamiseen nykyään esimerkiksi Matkahuollona tai UPS:n tapaisia yksityisiä firmoja. Myönteinen kehityssuunta on myös sähköpostien yleistyminen. Tämä on vähentänyt Itellan toimittamien postikorttien ja kirjeiden määrää. Sähköpostin saamisessa voit säilyttää täyden riippumattomuuden Itellasta. Lähetä joulukortin sijaan sähköposti tai tekstiviesti matkapuhelimellasi.
 
Itella kuitenkin saa tuloja myös tavaramyynneistä. Postin toimipisteissä myydään usein monenlaista tavaraa,  kuten kuplapusseja postipaketteja varten, tusseja, teippiä, kyniä ja jopa makeisia. Näitä kaikkia voi kuitenkin ostaa tavallisista kaupoista –halvemmalla. Miksi siis tukisit Itellan anti-humanistisia käytäntöjä ostamalla sen ylihintaisia tavaroita.
 
Jos syystä tai toisesta joudut lähettämään paljon tavallisia, alimman painoluokan (alle 50 grammaa) työ- tai muita kirjeitä, osta rulla tai pari ikipostimerkkejä. Postimerkit ovat varmaan ainoa tavara, jonka myyntiä Itella monopolisoi. Kirjeiden ja korttien lähettämiseksi joudut siis jossain määrin tekemään Itellan kanssa yhteistyötä, mutta myös tässä voit viedä osan Itellan voitoista ja säästää lähetyskuluissa. Voit ostaa 100 merkin rullan ”ikimerkkejä”. Ne ovat kuten nimestä ilmenee, ikuisia postimerkkejä. Siten kun Itella nostaa hintoja seuraavan kerran, voit lähettää kirjeen vanhalla hinnalla käyttämällä ikimerkkiä. Jos ikimerkkisi riittävät parin hinnankorotuksen yli, etu alkaa olemaan rahallisesti huomattava.
 
Vielä parempaa: Lähetä kirjeet ja kortit toisen luokan ikimerkeillä varustettuina. Postissa yleensä myydään sinulle ensimmäisen luokan ikimerkkejä, sillä niistä Itella saa suuremman voiton. Kuitenkin toisen luokan merkin käyttäminen on käytännössä postin perilletulon kannalta ihan yhtä nopeaa kuin ensimmäisen luokan postin yhteydessä. Jos sinulle on erinomaisen tärkeää, että lähetys tulee niin pian kuin mahdollista perille, käytä ensimmäisen luokan ikimerkkiä. Muutoin voit käyttää  toisen luokan ikimerkkiä.
 
Ja kannattaa tietenkin muistaa valitukset Itellan asiakaspalveluun ja toimitusjohtajille ihmisvastaisista ja ylibyrokraattisista menettelyistä.
 
* Virallinen nimi tunnukselle on nykyisin ”henkilötunnus”. Kirjoittaja kuitenkaan ei tunnusta tuota nimeä sen ilmeisen anti-humanistisen tarkoituksen vuoksi, siis tarkoituksen saattaa ihminen pelkäksi numerokoodiksi kuten vankileirillä. Sen vuoksi tässä puhutaan sosiaaliturvatunnuksesta.
+Mikä terminä siis usein tarkoittaa palvelun huonontamista kuluttajan suuntaan.